Avondbezigheden, sneeuw en een verlaten stad

5 november 2012 - Kuopio, Finland

Nu de deadlines van verslagen (en niet te vergeten het tentamen) steeds dichterbij komen, zijn de meeste dagen in Kuopio gevuld met het werken aan school. Dit houdt echter niet in dat er in de avond niks leuks gedaan kan worden! Maandagavond stond in het teken van datgene wat we allemaal wel eens doen, maar we eigenlijk geen van allen echt goed kunnen: Bowlen! Met Kirsten, Maike, Rosa, Sven, Chris, Lynette en Lynettes vriendin Laurie hadden we voor 2 uur een baan in de lokale bowlinghal gehuurd! Nadat we allemaal een paar goed zittende, maar toch wel oerlelijke, schoenen hadden gevonden, konden we van start gaan. Al gauw bleek dat we allemaal niet echt in de wieg zijn gelegd voor deze sport en gingen er meer ballen in de goot, dan richting de kegels. Na een paar keer gooien kregen de meesten het echter redelijk onder de knie (vooral Chris die maar strikes bleef gooien!). Al met al hebben we die avond meer gelachen en gezellig gedaan dan daadwerkelijk gebowlt, maar het was erg gezellig en daar gaat het om!

Toen we maandag weggingen bij de bowling sneeuwde het al en ook dinsdag vielen er met enige regelmaat sneeuwbuien uit de lucht, wat resulteerde in al een aardig laagje op de wegen. Dinsdagavond was het tijd voor weer een ijshockeywedstrijd, dit keer samen met Lynette en Laurie. We hadden goede plaatsen helemaal vooraan, dus we hebben het allemaal goed kunnen volgen. Na een erg spannende wedstrijd verloor KalPa jammer genoeg net met 2-3 tegen SaiPa, maar dat mocht de pret niet drukken. Na een gezellig avondje ben ik vroeg in bed gedoken, want van al dat aanmoedigen wordt je best moe! De volgende ochtend werd ik echter wakker met een verrassing: een dik pak sneeuw!!! Waar het de dagen ervoor steeds een dun pak was geweest, lag er nu een pak van minstens 10 cm en het is de hele ochtend blijven sneeuwen! De winter is nu echt aangebroken in Kuopio.

Donderdagavond was het weer tijd voor mijn bijna wekelijkse dinnerdate met Rosa. Rosa woont vlak bij mij en op haar weg terug van stage komt ze praktisch langs mijn huis, dus bijna wekelijks komt ze even langs om gezellig bij te kletsen! Na een paar bakken thee met koekjes was het tijd om het echte avondeten te gaan maken en samen hebben we een lekkere spaghetti op tafel getoverd! Nadat Rosa naar huis was, kon ik ook nog mooi even de bekerwedstrijd van Feyenoord kijken! Via een livestream op internet probeer ik toch zo veel mogelijk wedstrijden te volgen, al moet dat soms met Arabisch, Spaans of Russisch commentaar (je moet er wat voor over hebben!!). Naast Feyenoord leef ik ook nog steeds erg mee met mijn volleybalteampje!! Ondanks dat ik deze wedstrijden niet op internet kan volgen, ben ik me er altijd wel van bewust dat ze aan het spelen zijn en wacht ik met smart op de eerste berichten over de uitslag! Gelukkig heeft Debby me tot nu toe alleen maar goed nieuws kunnen melden en kan ik niet wachten om zelf weer te gaan trainen en wedstrijden te spelen!! Jammer genoeg zit volleyballen er hier niet echt in en kan ik dus niet wachten om weer aan te kunnen sluiten bij Dames 3!

Zaterdag ben ik met Rosa, Maike & Marinda (de Amerikaanse huisgenoot van Maike) er weer eens een dagje op uit getrokken. Al weken geleden hadden we de treintickets naar Jyväskylä geboekt en al weken keken we er naar uit. De teleurstelling was dan ook erg groot toen we halverwege vorige week doorkregen dat het zaterdag een nationale feestdag (All Saints Day) was hier in Finland, en dat waarschijnlijk alles gesloten zou zijn. Vol goede moed (en valse hoop bleek later) gingen we toch maar, in de hoop dat het allemaal wel mee zou vallen en omdat we de tickets nu eenmaal al hadden. Na een treinreis van 2 uur kwamen we er in Jyväskylä echter achter dat iedereen toch gelijk had en echt alles dicht was. Gelukkig konden we onze tickets voor de terugreis omboeken naar een eerdere tijd en uiteindelijk hebben we maar 4,5 uur daar doorgebracht (waarvan 1,5 in de McDonalds, die wel open was). Aan het einde van de middag waren we weer terug in Kuopio en besloten we de dag toch maar goed af te sluiten door lekker uiteten te gaan bij het Chinese buffetrestaurant in het centrum. De hele dag hebben we echt Nederlands weer gehad, want het regende non-stop (wat ook niet echt een positieve uitwerking had op ons humeur). Op de weg terug naar huís 's avonds kwam daar echter verandering in: de sneeuw kwam namelijk weer met grote vlokken naar beneden zetten, al bleef het dit keer niet liggen op de natgeregende straten!

De winter is dus inmiddels goed toegeslagen hier in Kuopio en de temperatuur kwam de afgelopen week nauwelijks boven het vriespunt. Met al sneeuw in oktober belooft het nog een koude winter te worden!! Echt iets voor een koukleum zoals ik! Ik ben benieuwd! Ik hou jullie op de hoogte!

Nähdään pian!

1. Maike:
    5 november 2012
    Hihi jaaa Jyäskylä was echt een flop! Volgende keer toch maar na al die wijze adviezen van iedereen luisteren. Waarom hadden we toch hoop dat iets open was? Omdat wij dat in Nederland gewend zijn ofzo..? Maar ik vond het toch gezellig! En mijn humeur was wel goed :) 'I have a hangover.. ooohwowwww'!
  2. Joey:
    Heey nathalie,
    Het klinkt toch wel enorm koud daar in Kuopio hoor. Hoewel het hier in Nederland ook niet echt bepaald lekker weer is. Het regent om de haverklap en de wind maakt het gevoelsmatig 5 graden kouder. Maar heel leuk om te lezen dat je het er nog steeds naar je zin hebt en ook erg mooie foto's zitten ertussen.
  3. Joke v amerongen:
    5 november 2012
    Hoi nathalie Zien er mooi uit defoto s hoor leuk om je verhaal te lezen ik ga voor het rendier helemaal super in de achter tuin ha ha . Als je nog plek. Terug in koffer hebt wil je dan de finsen kaneel koekjes meenemen voor je oom en tante uit spijkenisse doeiiiiiiiiiii!
  4. Carola Flier:
    13 november 2012
    Hoi Nathalie,
    Wat leuk dat we zo via je blog op de hoogte blijven van je verblijf in Finland. Via je moeder hoor ik natuurlijk ook het een en ander. Suc6 met leren en je tentamen. Ik ben ook net klaar met mijn huiswerk voor de cursus Psychiatrie die ik volg. Dus nu tijd gemaakt om je blog te lezen en een berichtje te sturen. Ga je al aftellen?
    groetjes Carola