Lapland!!

5 december 2012 - Inari, Finland

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven, maar inmiddels heb ik weer genoeg om te vertellen!! Na lang aftellen was het afgelopen donderdag namelijk eindelijk zover: Lapland!! Omdat we donderdagavond pas rond 12 uur zouden vertrekken, stond de dag voornamelijk in het teken van inpakken. En dat bleek nog best lastig, want met geplande temperaturen van -25 graden, wil je wel goed voorbereid zijn ;) Na lang passen en meten gingen toch alle dikke truien, thermoleggings en vele shirts in de koffer en was ik klaar om te vertrekken. Na lang wachten was het dan eindelijk tijd om weg te gaan. Vanwege het late vertrek waren we de hele nacht onderweg, maar door de vele stops was het slapen niet heel gemakkelijk. De volgende ochtend hadden we eerst een ontbijt- en boodschappenstop voordat we doorreden richting Rovaniemi. Eenmaal in Rovaniemi aangekomen stond het eerste hoogtepunt op het programma: een bezoek aan Santa Claus Village. Hier konden we onder meer op de foto met de 'echte' kerstman, een kaartje sturen vanuit Santa's post office en lopen over de poolcirkel. Na dit bezoek was het tijd om door te rijden richting Inari, waar we in een youth hostel zouden verblijven. Na gegeten en uitgepakt te hebben, werden we 's avonds gebeld dat buiten het noorderlicht te zien was. Jammer genoeg was het niet zo heel fel, maar mooi was het zeker!!

De volgende ochtend moesten we alweer vroeg uit de veren, want het was tijd voor een survivaldagje. Gelukkig was ik de avond ervoor in staat geweest om een skibroek te huren, want de thermometer gaf -25/-30 aan op die dag. De dag begon met ijsvissen, waarbij we eerst een gat in het ijs moesten maken om vervolgens te bevriezen in de hoop een vis te vangen. Ik denk dat de vissen ook bevroren waren, want er is in totaal 1 vis gevangen. Na het ijsvissen konden we eerst even opwarmen bij het kampvuur en daarna gingen we door met het maken van een queenzy (een soort iglo) en het maken van vuur. Al was dit maken van vuur niet echt survivalwaardig, aangezien we gewoon een pakje lucifers kregen! Inmiddels was ik aardig bevroren en voelde ik mijn vingers en tenen nauwelijks meer. Ook waren mijn haren en wimpers bevroren! Gelukkig was er warme thee en soep bij het kampvuur. Als laatste punt op het survivalprogramma stond een gps-tocht op sneeuwschoenen (van die soort tennisrackets ;) ) op het programma. De rest van de dag hebben we gezellig met onze hele 'dorm' gepraat en spelletjes gespeeld.

Zondag was het tijd om te gaan skieën, cross-country skieën welteverstaan. Gelukkig was er eerst een lesje, want ik had nog nooit op skies gestaan. Nadat we de basics van het skieën (en het vallen natuurlijk) hadden geleerd was het tijd om op pad te gaan. Ik had besloten om de "lange" route (3 km) te nemen, maar dat ging natuurlijk niet zonder vallen! Ondanks dat we geleerd hadden hoe je moet vallen (namelijk opzij), presteerde ik het keer op keer om in de meest onmogelijke posities te vallen, waardoor het opstaan ook niet ging zoals het geleerd was. Ik heb dan ook een aantal keer hulp moeten krijgen bij het opstaan, maar bij de enige afdaling van het parcours ben ik gelukkig wel op mijn benen blijven staan! Een trots moment ;). 's Middags was het tijd voor een bezoekje aan de reindeer-farm. Hier kon je met rendieren op de foto en ze eten geven, als verrassing kon je ook een ritje maken in de rendierenslee!! Wat een geweldige ervaring was dat zeg!! Er lag al een behoorlijk pak sneeuw en het sneeuwde nog steeds. Het kerstgevoel was helemaal compleet; ik zat erop te wachten tot de rendieren de lucht in zouden rennen, maar dat gebeurde jammer genoeg niet! Na de ritjes werden we met de hele groep in een traditioneel Laps huisje verzameld voor thee en koekjes. Hier kregen we ook wat over de Saami-bevolking te horen en werden traditionele liedjes gezongen. Na de reindeerfarm kregen we ook nog de mogelijkheid om even naar het "centrum" van Inari te gaan, wat bestond uit niet meer dan een supermarkt, een souvenirwinkel, een cafe en een klein aantal winkeltjes. Na het zoeken van wat souvenirtjes en het kopen van een paar nieuwe handschoenen (mijn oude waren namelijk gesneuveld en met temperaturen van -15 graden is zonder ook niet te doen) hebben we lekker opgewarmd met een warme beker chocolademelk!! Nadat we weer terug waren van de reindeerfarm en het stadje, konden we gelijk aanschuiven aan tafel voor het avondeten. Het ironische was echter dat er toevallig die avond rendierenvlees op het programma stond. Het ene moment geef je ze te eten en het volgende moment ben je ze aan het eten! Maar het smaakte er niet minder om!!

Dag 4 in Lapland stond in het teken van het zwemmen in de arctic ocean. Om dit te kunnen doen, moesten we echter zowel heen als terug 4 uur in de bus zitten op weg naar het Noorse gedeelte van Lapland. Op de heenweg zijn we onderweg gestopt in het meest noordelijke puntje van Finland, en tegelijkertijd het meest noordelijke puntje van Europa. Na deze stop werden we vanuit de bus getrakteerd op mooie uitzichten op het landschap en de arctic ocean en eindelijk bereikte we onze bestemming: Bugøynes. Hier was een strandje dat uitkwam in de Arctic Ocean, maar voordat we mochten gaan zwemmen was het eerst tijd voor lunch in de plaatselijke kerk. Dit kleine dorpje kent namelijk geen andere verzamelplaats dan de kerk. Nadat we onze maag gevuld hadden, was het dan eindelijk zover: "zwemmen" in de Arctic Ocean. Vlak bij het strand was er een kleine sauna met omkleedruimte, dus daar konden we snel onze bikini aantrekken. Met alleen een bikini en een handdoekje om en sokken aan om je voeten warm te houden in de sneeuw gingen we op weg naar het strand. Nadat de nodige foto's waren genomen als bewijs dat we het gedaan hebben, konden we dan eindelijk de arctic ocean in!! En om heel eerlijk te bekennen, dat was nog niet eens zo koud! Het enige was dat je na afloop niet zo heel veel gevoel meer had in je tenen! Na nog wat laatste foto's konden we eindelijk gaan opwarmen in de sauna. Halverwege  de middag was het inmiddels ook weer hard gaan sneeuwen en konden we nog even snel een winkeltje bezoeken voor het tijd was om terug te gaan. Inmiddels was het ook al volledig donker, want in Lapland komt de zon rond deze tijd van het jaar niet eens meer op en is het slechts van half 10 tot 2 uur/half 3 enigszins licht. 's Avonds moest helaas al weer de koffer worden ingepakt, want dinsdagochtend zouden we het youth center Vasatokka al gaan verlaten.

De laatste dag in Lapland stond ik het teken van de husky-tocht en het rijden op een sneeuwscooter. De dag begon met de husky's, waar we eerst de mogelijkheid kregen om kennis te maken met de puppy's. Dit resulteerde in een oneindig aantal foto's, want of ik keek niet leuk of de puppy's niet!! Maar wat waren ze leuk en schattig, al stonk na afloop alles naar natte hond. Al was dat het wel meer dan waard. Na de puppy's was het tijd voor het echte werk en konden we met een huskyslee gaan rijden. Samen met Lynette deelde ik een slee en de helft van de rit stond je achterop om de husky af te remmen of af te stoppen als dat nodig was en de andere helft kon je lekker in de slee zitten om te genieten en foto's te maken!! Een onvergetelijke ervaring: in een compleet wit landschap in zo'n slee geeft een onbeschrijflijk mooi gevoel! Na de husky's werden we naar de volgende activiteit gereden: de sneeuwscooters. Dit was echter niet zo leuk als de husky's en gaf nog een beetje nare bijsmaak aan de hele Lapland trip. Het ging namelijk niet zo als gepland en met Lynette achterop belandden we tegen een boom..... Na de ergste schrik kwamen we er gelukkig achter dat we allebei redelijk ongedeerd er van af waren gekomen en met knikkende knieën heb ik tot halverwege het parcours doorgereden en kon ik daarna lekker achterop naar het einde. Jammer genoeg wordt ook de schade in rekening gebracht, maar wat ben ik blij dat we er allebei heelhuids van af zijn gekomen!! Ik besef me maar al te goed dat het ook een stuk slechter had kunnen aflopen en ik ben ontzettend blij dat zowel Lynette als ik er met een enkel pijntje en wat spierpijn en blauwe plekken vanaf zijn gekomen. Na deze enorme schrik hebben we de rest van de middag bij kunnen komen met een kop thee en chocomelk en een lekkere vette hamburger met patat. Om met de woorden van Lynette te spreken: het was een ervaring om nooit meer te doen!! Aan het einde van de middag moesten we alweer verzamelen voor de terugreis en na een rit van ongeveer 11 uur kwamen we rond 5 uur 's ochtends alweer aan in Kuopio.

Deze geweldige reis is werkelijkwaar omgevlogen!!! Ondanks het minder leuke einde heb ik een fantastische tijd gehad en een reis om nooit van mijn leven meer te vergeten! Niet alleen de tijd in Lapland in omgevlogen, maar ook mijn hele verblijf in Finland. Ik heb inmiddels drie van de vier vakken al afgesloten, waarvan twee met 5 van de 5 punten! Nu nog maar 3 dagen seminars en dan is het klaar! Over iets minder dan twee weken kom ik al weer terug naar ons kikkerlandje en zitten mijn 4 maanden er al op!! Onvoorstelbaar!

Nähdään pian!

1. Joke v amerongen:
    5 december 2012
    Hoi nathalie wat een verhaal weer jo jij vind het straks saai als je weer in nederland ben. Super wat jullie daar. Gedaan hebben leuk die huskys en vervelend met die sneeuwskies maar gelukkig jullie zijn nog heel !!!!!! Bedanktvoor de leuke kerstkaart hij kwam vandaag op sinterklaas dag het is hier helemaal witbuiten van. De hagel en natte sneeuw nog een paar leuke dagen en tot gauw groetjes joke en ronald doei xxxxxxxxxxxx.
  2. Danielle (Flier):
    Hee Naath!
    Eindelijk had ik eens de tijd om dit reisverslag te lezen, dus hier mijn late reactie. ;)
    Wat was dat een lange reis zeg! Van Kuopia naar Rovaniemi is veel verder dan van Spijkenisse naar Parijs (en dat vind ik al ver). Het is bijna 60 km verder (ik heb het even opgezocht ;)).
    Ik heb heel hard gelachen om de zin "Het kerstgevoel was helemaal compleet; ik zat erop te wachten tot de rendieren de lucht in zouden rennen, maar dat gebeurde jammer genoeg niet!". (:
    Jammer van het nare einde, maar daar heb ik je al over gesproken. ;)
    Ik hoop je snel te zien als je weer in Nederland bent (ik ben zo benieuwd naar alle verhalen en foto's). Geniet nog van je laatste dagen in Finland!
  3. Danielle (Flier):
  4. Danielle (Flier):
  5. Danielle (Flier):
    14 december 2012
    Sorry voor de vele reacties.
    Deze website deed een beetje raar. Als ik mijn reactie plaatste en de pagina vernieuwde, was mijn reactie weg (gelukkig had ik de tekst gekopieerd). Dus heb ik het opnieuw geprobeerd. Toen deed hij het weer niet. Op een gegeven moment kreeg ik een melding: u plaatst teveel reacties. Toen stonden ze er ineens wel. ;)