Bezoek!

28 oktober 2012 - Kuopio, Finland

After fun and relaxing, there must be work. De week na St. Petersburg stond dan ook voornamelijk in het teken van schoolwerk. De deadlines voor verslagen komen langzaamaan dichterbij en daar moet dan ook het nodige voor gedaan worden. Gelukkig wordt dit werken dan regelmatig afgewisseld door etentjes bij de andere Nederlanders; zo waren we voor vrijdag uitgenodigd spaghetti te komen eten bij twee Nederlandse jongens die hier stage lopen en waren het dinsdag Kirsten & Lynette die in de keuken hebben gestaan voor het eten. Daarnaast was het zaterdag ook tijd om weer eens het nachtleven van Kuopio in te duiken en ben ik met Rosa, Maike en de vriend van Maike op pad geweest.

De tijd hier vlieg voorbij, want afgelopen woensdag zat ik ook precies op de helft van mijn verblijf in Finland!! Dat was ook gelijk de dag dat ik bezoek vanuit Nederland kreeg, want mijn ouders kwamen me opzoeken! Ze landden op het vliegveld van Helsinki en met een gehuurde auto kwamen ze mijn kant op. Na een autorit van ongeveer 5 uur, kwamen ze 's avonds rond een uur of 7 dan eindelijk hier aan! Ze hadden hier een huisje gehuurd waar ik ook gezellig kon slapen, dus na het ophalen van mijn spullen, gingen we gelijk door de sleutel ophalen. Eenmaal in het huisje, wat erg luxe was, gingen de koffers vanuit Nederland open en kwam er van alles uit voor mij: warme kleding, eten, snoep etc.! Mede dankzij mijn ooms en tantes, die een heel leuk pakket hadden samengesteld, bedankt!! Na het uitpakken hebben we gezellig blijgekletst, want er was natuurlijk genoeg te vertellen.

De volgende dag stond vooral in het teken van boodschappen doen. Aangezien in Kuopio zelf niet heel veel te beleven valt, en ik nu een auto tot mijn beschikking had, wilde ik hier optimaal gebruik van maken, door eens flink in te slaan! Na eerst heerlijk uitgeslapen te hebben, was het tijd voor de Lidl. Hierna hebben we al mijn boodschappen naar m'n kamer gebracht en konden mijn ouders ook gelijk mijn huis voor deze 4 maanden bewonderen. Voor de rest van de boodschappen zijn we daarna doorgegaan naar de Prisma. Er moesten namelijk ook inkopen gedaan worden voor 's avonds, want Kirsten en Lynette kwamen op bezoek om te gourmetten. Na de meiden opgehaald te hebben, hebben we gezellig (en vooral erg lekker!) gegeten met z'n allen. Na het eten was het tijd voor echte oud-Hollandse spelletjes: rummikub & mens-erger-je-niet! Hiermee hebben we ons tot 's avonds laat vermaakt.

Omdat Kuopio niet heel veel toeristische bezienswaardigheden kent, besloten we de volgende dag maar eens op pad te gaan. De bestemming was Jyväskylä, een stadje op zo'n twee uur rijden van Kuopio. Bijna waren we hier niet gekomen, want de benzinetank van de auto raakte al aardig leeg, en langs de weg kom je niet heel veel tegen, dus ook geen benzinepomp! Gelukkig kwamen we na een half uur rijden toch een tankstation tegen en konden we met een opgelucht hart weer verder. Niet lang nadat we hadden getankt, kwam de volgende verrassing: sneeuw! Ze hadden het al voorspeld, maar dat het zo hard zou gaan sneeuwen hadden we niet verwacht. De wegen waren helemaal wit en de rest van de dag is het blijven sneeuwen. Eenmaal in Jyväskylä aangekomen, hebben we gewinkeld en nog een beetje van de witte wereld genoten! 's Avonds had m'n moeder een lekker Hollands maal op tafel gezet: een bal gehakt met bloemkool. Normaal ben ik geen fan van bloemkool, maar na 2 maanden zonder smaakte het naar meer! De rest van de avond hebben we gezellig spelletjes gespeeld en tv gekeken.

De laatste volle dag dat ze hier waren, was het tijd om Kuopio eens beter te verkennen! Allereerst was de Puijotower aan de beurt. Dit is een toren, van waaruit je een geweldig uitzicht hebt over de stad en de omgeving. Erg leuk om allemaal dingen te herkennen vanuit de lucht!! Hierna zijn we nog even bij de schans wezen kijken die bij de toren ligt. We hadden gehoopt live schansspringen te kunnen meemaken, maar jammer genoeg was de baan volledig uitgestorven. Omdat het toch vrij koud was boven op de berg en al helemaal bovenop de toren, besloten we maar te gaan opwarmen met een bak warme chocomel in het centrum. Nadat we eindelijk weer een beetje het gevoel in onze oren en vingers terugkregen, zijn we de rest van het centrum wezen bekijken. Als afsluiter van de gezellige dagen zijn we 's avonds nog uiteten geweest en toen was het jammer genoeg al weer tijd om in te pakken.

Het waren hele gezellige dagen, maar vanochtend moesten ze alweer vertrekken. Omdat ze nog het stuk naar Helsinki moeten rijden, moesten we vroeg op! Eenmaal bij mijn kamer aangekomen, was het tijd om dan echt afscheid te nemen. Iets waarbij ik toch nog wel een paar keer moest slikken!! Na de gezellige tijd en het luxe huisje, was het niet makkelijk om weer in mijn simpele kamertje te komen en mijn ouders weer te zien vertrekken! Maar de tijd vliegt hier zo snel voorbij, dat ik ze ongetwijfeld snel weer zie :) Tot de tijd dat ik naar huis ga heb ik namelijk genoeg gepland staan! A.s. zaterdag ga ik nog een dagje naar Jyväskylä, ik ga waarschijnlijk nog een weekendje naar Tallinn, de deadlines voor school komen er nu allemaal aan en dan is er aan het einde van november natuurlijk nog de Lapland-trip! Pfff....ongelooflijk hoe snel het allemaal gaat!!! Het enige wat ik dan kan doen, is volop te genieten van mijn tijd hier, want voor ik het weet sta ik weer op Schiphol en ben ik terug in ons kikkerlandje!

Nähdään pian!

1. Diana:
    28 oktober 2012
    Hey Nathalie,
    Zat er wat lekkers voor je bij?
    Erg leuk om je ouders weer te zien en nu idd dan weer alleen op je kamer en zonder auto ,maar nu ook nog genieten de laatst wkn in Finland.De foto's zijn ook erg mooi om te zien en wat gaaf SNEEUW.
    We hebben gisteren Britney de verjaardag gevierd,wwe ehbben jullie allemaal wel gemist.Maar dit was een unieke kans voor jouw toch.We bewaren zoals afgesproken een stukje taart!!!!!.
    Dikke kus van ons allemaal .
  2. Joke v amerongen:
    28 oktober 2012
    He nathalie leuke foto s hoor mooi met die sneeuw echt een sprookje toch. Gezellig met je ouders bij gebept te hebben nu nog een paar weekjes en je bent weer thuis dus geniet er maar van afscheid nemen is nooit leuk groetjes uit koud en nat spijkenisse doeiiiiiiiiiii!
  3. Diana:
    29 oktober 2012
    hoi Nathalie ik vind de foto s heel leuk en ik mis je
    groetjes celeste doei