Tentamens, presentaties en leukere dingen

17 november 2012 - Kuopio, Finland

De eerste paar weken van mijn verblijf was ik echt aan het optellen. Ik ben hier al een week, ik ben hier al twee weken, etc. Altijd leuk om je te beseffen hoe lang je ergens al bent. Rond de 6e of 7e week begon de verwarring echter toe te slaan; ben ik hier nou al 7 weken of toch echt nog maar 6. Natuurlijk was ik dan te lui om het even op te zoeken en al helemaal te lui om even goed nadenken. Vanaf die periode was ik gewoon hier met af en toe een reminder hoe dat ik er bijvoorbeeld al 2 maanden was, maar voor de rest ook niet. De laatste twee weken ben ik me er echter steeds meer van bewust dat het nu heel snel gaat en dat het over een paar weekjes al weer afgelopen is. Afgelopen dinsdag was het nog 5 weken, morgen nog precies een maand en aanstaande dinsdag nog maar 4 weken voordat ik weer richting Nederland vertrek.

Het bewustzijn dat het er bijna op zit wordt ook versterkt door het feit dat we zo langzaamaan ook de vakken beginnen af te sluiten met tentamens, verslagen en presentaties. Afgelopen maandag was het de dag van mijn eerste (en ook tevens laatste) tentamen hier in Finland. De dagen ervoor stonden dus volop in het teken van leren. Maar niet alleen het tentamen was prioriteit, ook het essay dat de dag voor het tentamen moest worden ingeleverd stond hoog op het lijstje. Ja, dat kunnen ze wel hier in Finland: plannen. Erg fijn om de dag voor je tentamen ook nog een essay af te moeten hebben. Gelukkig was ik al een eindje gevorderd hiermee en hoefde ik in de laatste dagen nog maar wat kleine dingen aan te passen en toe te voegen. De rest van mijn dagen kon ik dus besteden aan het voorbereiden voor maandag. Tentamens hier in Finland zijn echter niet zoals we ze gewend zijn in Nederland. Waar we in Nederland in een enorme tentamenzaal zitten, zaten we hier gewoon in een collegezaal en waar in Nederland er een heel leger surveillanten klaar staat, zat hier gewoon de docent een boek te lezen vooraan de collegezaal. Ook het tentamen zelf: de vragen waren zo breed dat ik er gerust 5 kantjes over had vol kunnen schrijven. Nu maar hopen dat ik het juiste heb opgeschreven!

Na het tentamen moesten we gelijk door, want de volgende dag moest het groepsessay van een week eerder gepresenteerd worden inclusief poster. Kirsten, Maike, Lynette en ik waren echter zo creatief dat we geen uitgebreide powerpoint-slide wilde maken, maar gewoon een ouderwetse poster in elkaar wilde knutselen. Gelukkig werd het maken van de poster en de presentatie afgewisseld door lekker eten met pannekoeken voor lunch en pizza 's avonds! Dinsdag was het dan zover: mijn eerste echte Engelse presentatie. Voor mijn gevoel deden Kirsten en ik best aardig en ook het vragenvuur van de docenten hebben we overleefd. Na de presentaties was het tijd voor het voorbereiden van de volgende presentatie. Woensdag was namelijk de presentatie van het individuele essay van zondag aan de beurt. Ook deze heb ik gelukkig inmiddels achter de rug ;)

Na hard werken komt ontspanning zou je denken, maar niets is minder waar, want donderdag moest er alweer gewerkt worden aan het derde essay. Samen met Lynette zijn we goed van start gegaan en hebben we veel kunnen doen. Gelukkig werd dit harde werken beloond door de langverwachte burrito´s. Al moest ik die zelf wel eerst even klaar maken! ´s Avonds kwam ook Kirsten nog even gezellig een bakje thee doen en was die dag alweer voorbij. Vrijdag was het dan wel echt tijd voor ontspanning, want er is begin november een nieuw winkelcentrum geopend in Kuopio en die moesten we toch echt even gaan verkennen. Samen met Kirsten heb ik er een gezellig dagje van gemaakt met zowel de Ikea, als het nieuwe winkelcentrum. ´s Avonds zijn we met de Nederlandse groep heerlijk uiteten geweest bij de Chinees om vervolgens even af te sluiten met een theetje! Een relaxt dagje dus!

De afgelopen tijd gaan de gesprekken onder de Nederlanders hier in Kuopio echter niet meer over het steeds dichterbij komende vertrekt, maar over iets heel anders: de komst van Sinterklaas naar Kuopio. Ondanks dat we in Finland zitten, moet die traditie natuurlijk wel gevierd worden! 8 december is het zover en wordt het een avond met cadeautjes en gedichten. Om de sint en zijn pieten wat te ontlasten hebben we besloten zelf maar de gedichten te gaan schrijven voor elkaar. En omdat het wel een beetje te veel van het goeie is om allemaal 6 gedichten te schrijven, zijn er lootjes getrokken. Na vele eerdere pogingen is het gisteravond dan eindelijk gelukt om lootjes te trekken, waarbij niemand zichzelf had. Nu is het de grote vraag of iedereen het voor zich kan houden tot de 8e en welke mooie creaties er uit komen rollen!! Ik ben benieuwd :)

Ondanks dat het vertrek naar huis dichterbij blijft komen, zijn er ook in Kuopio nog genoeg dingen om naar uit te kijken. Zo staat vanavond Twilight op het programma in de lokale bioscoop (lees: een gebouwtje met 3 zaaltjes en een ontvangstruimte die niet groter is dan de gemiddelde woonkamer). Ook Lapland komt steeds dichterbij. Nog maar anderhalve week en dan is het zover!!!!

Nähdään pian!

1. Joke v amerongen:
    17 november 2012
    Hoi nathalie

Fijn dat de tentamens weer achterde rug zijn hopen op een goed cijver toch je hebje bestgedaan . Nu nog leuke dingen zoals de sint leuk hoor gedichtjesmaken En lapland ook nog een leuk voor uitzicht geniet ermaar lekkervan hier is vandaag sint aan gekomen alles gaat nog goed in spijkenisse ha ha doei groetjes van je oom en tante uit spijk