St. Petersburg!!

16 oktober 2012 - Kuopio, Finland

Na meer dan een week radiostilte van mijn kant, is het hoog tijd om weer eens wat van me te laten horen. In mijn laatste reisverslag vertelde ik dat er na een rustig weekje, nu een spannende week aan zat te komen. Het begin van vorige week stond in het teken van school, want er waren een paar deadlines voor verslagen. Naast het harde werken moest er echter ook ingepakt worden, want de ESN KISA-reis naar St. Petersburg zou bijna beginnen.

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover: de reis kon beginnen. Om 10 uur 's ochtends vertrok de bus vanaf het parkeerterrein van de universiteit naar Helsinki, om vervolgens daar de boot naar St. Petersburg te pakken. Een rit van Kuopio naar Helsinki duurt normaal gesproken tussen de 4 en 5 uur, maar omdat onze buschauffeur het noodzakelijk vond elk anderhalf uur te stoppen, deden wij er bijna 7 uur over. Eenmaal in de haven van Helsinki aangekomen, konden we het cruiseschip al bewonderen. Omdat we 's nachts zouden varen, kregen we ook een cabin toegewezen om in te overnachten. Hoe luxe het schip er ook uitzag, hoe klein en achteraf onze cabin was: we moesten met zijn 4-en een kamer van 9 vierkante meter onder het parkeerdek delen. Voor degenen die moeite hebben met het inschatten van deze ruimte: dit betekent dus een kleine cabine met daarin een wc, wasbak en geïmproviseerde douche, twee bedden met een gangpad van nog geen halve meter en twee bedden die hierboven uitgeklapt konden worden. Met vier meiden betekent dit dus chaos, vanwege het gebrek aan ruimte! De koffers konden we bijna niet kwijt en het was ook eigenlijk niet mogelijk om met meer dan twee personen tegelijk te staan. Gelukkig was het maar voor een nachtje! Op het schip hebben we ons goed kunnen vermaken met het mooie uitzicht, taxfree-shoppen en daarna hebben we tot 's avonds laat buiten op het dek gezeten!

Na een nacht met wat angstige momenten, waarin ik bijna uit het bovenste bed viel, kwamen we de volgende ochtend dan eindelijk aan in St. Petersburg. Na de nodige formaliteiten, zoals het invullen van douaneformulieren en het controleren van paspoorten, kon het dan echt gaan beginnen. Het eerste hoogtepunt op de agenda was de stadstour, waarin we in sneltreinvaart de stad te zien kregen (Zelf vanuit de bus is de stad al adembenemend!). We stopten gelukkig meerdere malen om de highlights goed te kunnen bekijken, onder andere bij het Peter and Paul fortress en het Aurora gevechtsschip. Na de citytour was het tijd om naar het hotel te gaan en tot onze grote opluchting kwamen Lynette en ik er al snel achter dat dit veel meer luxe kende dan onze kamer van de nacht ervoor. De avond hadden we vrij te besteden en aangezien ons hotel op maar 10 minuten lopen lag van de grootste winkelstraat van St. Petersburg - Nevski Prospekt -, was er over de invulling van de avond geen twijfel mogelijk! Na uren winkelen, afgewisseld met het eten van typisch Russische pannekoeken, was het tijd om naar bed te gaan, want de volgende dag beloofde het erg druk te gaan worden!

De volgende dag hadden we een zeer uitgebreid en afwisselend programma, dat begon met een bezoek aan The Catherine's Palace in Pushkin - zo'n 30 km buiten de stad. Dit is een werkelijk adembenemend paleis, waar je uren zoet kunt zijn met het bekijken van de vele, druk versierde kamers. Wij hielden het echter bij de hoogtepunten van het paleis, waarna we nog even onze tijd konden doorbrengen in de tuinen van het paleis. Aangezien de herfst hier inmiddels volledig is aangebroken, was dit de perfecte plaats voor een fotomomentje. De bomen hebben namelijk alle kleuren, van rood tot geel en van groen tot bruin! Na een enorme hoeveelheid foto's was het alweer tijd om terug te gaan naar het centrum van St. Petersburg. In de middag hadden we hier weer wat vrije uurtjes, die uiteraard weer besteed werden aan shoppen en genieten van de mooie stad. St. Petersburg staat bekend als de cultuurhoofdstad van Rusland, waar vele theaters zijn waar opera en ballet wordt opgevoerd; tijd dus om eens buiten mijn eigen interessegebied te gaan kijken. 's Avonds stond er namelijk een bezoek aan het ballet op het programma in het theater van het Hermitage. Een erg mooi theater met uitbundige versieringen, waar de show van de avond 'het zwanenmeer' was. Ook al ben ik normaal gesproken niet erg cultureel aangelegd en houd ik ook totaal niet van ballet, dit is toch wel echt een aanrader voor iedereen die naar St. Petersburg gaat! De avond was hierna echter nog niet voorbij, want na dit culturele hoogtepunt was het tijd voor iets compleet anders: een limo-tour! In een zeer luxe limousine reden we langs de mooiste delen van de stad. In de limo knalde de muziek al uit de speakers, maar het feestje zou pas echt beginnen als de limo ons zou afzetten vlakbij de leukste club van St. Petersburg. Voordat we hierheen gingen moest Lynette echter nog even wat geld pinnen en na wat aanwijzingen van de Russische gids gingen we snel op pad. Er was echter in geen velden of wegen een ATM te vinden, dus besloten we maar terug te gaan naar de groep. Eenmaal aangekomen op de plek waar we waren afgezet, bleek de groep echter al vertrokken te zijn zonder ons. Jammer genoeg werd het dus geen feestje voor ons en gingen we maar terug naar het hotel!

Zondag was het alweer onze derde en jammer genoeg ook laatste dag in St. Petersburg. De dag begon met een tour door het grootste museum van de stad: het Hermitage. Dit is zo groot, dat wanneer je 1 minuut doorbrengt bij elke expositie, je hier 7 jaar bezig bent. Gelukkig nam onze tourguide ons mee langs de hoogtepunten van het museum, want 2 uur lang kijken naar schilderijen vind ik meer dan genoeg. Na deze culturele bezigheid was het tijd voor iets heel anders: souvernirs! Je kan hier uren zoet zijn met het kijken bij de kraampjes vol matroesjka's, maar uiteindelijk ben ik dan toch geslaagd! Hierna stond ons de - jammer genoeg al weer - laatste bezigheid te wachten: de kathedralentour. Hierbij hebben we de vier mooiste kathedralen van St. Petersburg bezocht: de Cathedral on the Spilled Blood, de Izmailovsky Cathedral, St. Isaac's Cathedral en Nikol'skyj Cathedral. Aan het einde van de middag vertrok de bus alweer naar de haven, waar het cruiseschip klaar lag voor de terugreis naar Helsinki.

Na weer een nacht in de kleine cabin, kwamen we maandagochtend al weer aan in Helsinki. Gelukkig hadden we dit keer een buschauffeur die wel behoorlijk doorreed, waardoor we rond 2 uur 's middags Kuopio alweer zagen verschijnen tussen bomen! Eigenlijk was de trip veel te kort, maar ondanks dat heb ik toch enorm genoten van de tijd in St. Petersburg! Ik kan het iedereen aanraden om zelf eens kennis te gaan maken met deze prachtige stad, al zou ik zo weinig mogelijk contact zoeken met de Russen zelf. Deze blijken namelijk zeer chagerijnig te zijn met een grote afkeer van toeristen, maar dat mocht de pret natuurlijk niet drukken! De komende week staat helaas weer in het teken van schoolwerk, want er moeten binnenkort al weer wat essays ingeleverd worden.

Nähdään pian!

1. Marleen de Ridder:
    16 oktober 2012
    Wauw!!! Je beleeft wel leuke avonturen. Wat een ervaring hé, tja je komt niet altijd in zo'n land toch. Ik lees al je verslagen hoor, maar dacht goh laat ik nu eens een reactie sturen. Ik mis je wel hoor bij C1000.