Rustig weekje!

7 oktober 2012 - Kuopio, Finland

Na een aantal weken vol leuke, spannende, nieuwe dingen, was deze afgelopen week relatief rustig te noemen. Er stonden geen grote dingen gepland, dus volop tijd vrij. Dat is ook wel nodig, want voor het eerst sinds ik hier ben, heb ik het idee dat ik daadwerkelijk (veel) tijd moet besteden aan schoolwerk. De colleges beginnen elkaar nu wat sneller op te volgen, aan de in te leveren essays moet een begin worden gemaakt en daarnaast neemt mijn bachelorscriptie ook veel tijd in beslag.

Na Helsinki was het vorig weekend tijd om ook eens goed het centrum van Kuopio te gaan verkennen. Ik was er al wel meerdere malen geweest, maar tijd om uitgebreid te winkelen was er dan nooit. Daar moest natuurlijk even verandering in komen. Samen met een aantal meiden ben ik dan ook zaterdag lekker gaan shoppen. Na dit shoptripje was het tijd voor een terugkerende huishoudtaak: boodschappen doen. Dit keer was de bestemming niet de Prisma, maar een veel vertrouwdere supermarkt: de Lidl! Nooit gedacht dat ik zo blij kon worden van een supermarkt. In Finland is namelijk alles duur, maar gelukkig heeft de Lidl hier dezelfde reputatie als in Nederland: goedkoop. Weliswaar zijn de prijzen nog niet te vergelijken met de Nederlandse standaarden, maar het scheelt genoeg! En dan we zouden natuurlijk geen Nederlanders zijn, als we niet flink ons voordeel zouden halen. Dat resulteerde helaas in te zware tassen en uiteindelijk in pijnlijke armen.

De afgelopen week stond vooral in het teken van, hoe saai ook: school. De Finse universiteit verschilt echter wel op meerdere punten van de Nederlandse, te beginnen met het aantal lesdagen. Waar in Nederland de weken bestaan uit ongeveer 4 lesdagen, is het hier heel normaal om maar ongeveer 2 keer per week naar de uni te hoeven. Dit wordt dan echter wel weer gecompenseerd door de lesduur. In Nederland duren de colleges standaard 2x driekwartier met een pauze van een kwartier. Hier verschilt het echter per college en afgelopen maandag duurde het college zelfs 6 (!!) uur. Gelukkig kon er nog net een half uurtje pauze vanaf, want na anderhalf uur begon de aandacht al flink te verslappen.

Overdag was ik dus vooral bezig met school, maar dat betekent niet dat er 's avonds niks leuks gedaan kan worden! Maandagavond was ik bij Kirsten uitgenodigd om te komen eten, gevolg door een gezellige avond film kijken. En omdat ik ook te lui was om 's avonds weer terug te fietsen, is daar maar gelijk een overnachtig aan vast geplakt. Dinsdagavond stond de grootste smoked-sauna van de wereld op het programma. Al is zelfs de grootste sauna nog vrij krap, wanneer je met een grote groep internationale studenten komt. Het was dus vooral zoeken naar een plekje en hopen dat je niet te dicht op je buurman zat. Na de sauna is het gebruikelijk om even af te koelen en echte Finnen doen dat natuurlijk niet met een koude douche; die springen gewoon in het ijskoude meer. Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven! Vol goede moed ging ik richting de houten vlonder, maar die moed zakte me al snel in de schoenen toen ik aan de rand stond. Aangemoedigd door de andere Nederlandse meiden heb ik toch maar de sprong gewaagd, om vervolgens razendsnel weer naar het trappetje te zwemmen. Wat is dat koud zeg!! Van de Finse gewoonten gingen we gewoon door naar de Nederlandse, want het was tijd voor..... pannenkoeken met stroop! Ik had het al een tijdje beloofd aan de meiden, maar donderdagavond heb ik dan eindelijk de daad bij het woord gevoegd en de avond doorgebracht met bakken!

Al met al vermaak ik me dus prima hier, ook al doe ik het een weekje rustig aan! Komende week zal echter wat minder rustig verlopen met twee deadlines voor verslagen en natuurlijk de reis naar St. Petersburg. Donderdag is eindelijk zover en zal ik voor vijf dagen Finland gaan inruilen voor Rusland!! Volgende keer zal ik dus weer genoeg te vertellen hebben.

Nähdään pian!

PS. Iedereen die mij de afgelopen week kaartjes heeft gestuurd: Heel erg bedankt!!! Altijd leuk om thuis te komen en weer wat post in de brievenbus te vinden. Ik kan de muur al aardig behangen :)

1. Diana:
    8 oktober 2012
    Hoi Nathalie,
    Ik ben net thuis van werken.
    Maar nog even op de computer kijken.
    En ik zag dat je weer een ieuw reisverslag had geschreven.
    Dat is ook weer leuk om nog te lezen.
    Meid wat beleef je een hoop,ziet er gezellie uit.
    Nou deze week even aan de slag en dan Rusland verkennen.
    Veel plezier en de groeten van je tante uit dordt.
    Dikke kus.
  2. Maike:
    8 oktober 2012
    Nathaliee! Gelukkig heb je een fijn groepje om samen mee te werken en zo ook je school-tijd door te komen. Echter, ook in Finland zijn er studenten die wel 4 dagen per week college hebben :P En we zijn bikkels! Springen in het meer :) Ben trots op je (en op mezelf hihi!)! Liefsss
  3. Joke v amerongen:
    10 oktober 2012
    Hoi nathalie gaat lekker daar he heel leuk de verhalen die je schrijft .is net of je heel vlak bij zit .nou geniet ermaar lekker van en leer ze hoorde van je moeder dat er post naar je op gestuurd zou worden voor school komt goed groetjes uit spijkenisse veel plezier in rusland doeiiiiiiii ronald en joke
  4. Joey:
    16 oktober 2012
    Nathalie!
    Superleuk om te lezen dat je het daar naar je zin hebt.
    Ik begon even te denken dat jullie daar 4 maanden vakantie hadden, maar er blijken toch colleges gegeven te worden. Al is 6 uur college achter elkaar ook wel iets te veel van het goede xD Ik kan niet wachten om je verslag van St. Petersburg te lezen =D