Thuis in Kuopio

9 september 2012

Het klinkt raar om te zeggen, maar Kuopio begint al echt een beetje als thuis te voelen! M'n kamer voelt al steeds vertrouwder met mijn eigen spulletjes, alle foto's en lieve kaartjes van thuis. Ook de weg naar het centrum, naar de universiteit of naar Kirsten en Lynette is inmiddels bekend terrein. Waar ik vorige week nog regelmatig moest stoppen om op mijn kaart te kijken, hoef ik nu alleen nog maar te stoppen met fietsen als één van de vele heuvels zich aandoet. Die zijn namelijk echt niet te doen op de fiets, met als gevolg dat je veel mensen ziet lopen met de fiets aan de hand. Dit zullen ook wel internationale studenten zijn, want de Finnen zelf lijken er verrassend weinig moeite mee te hebben. Maar ook ik word al beter en kom steeds verder! Dit is mede te danken aan mijn 'nieuwe' fiets. Sinds woensdag heb ik namelijk een nieuwe aanwinst, omdat de oude jammer genoeg niet meer te redden was!

Dat het hier al steeds meer als een 'thuis' begint te voelen, betekent niet dat ik Nederland ben vergeten. Ik heb zo nu en dan momentjes waarop ik in een dipje kom en aan mezelf vraag: 'waar ben ik aan begonnen?!'. Gelukkig ben ik niet de enige en heb ik het te druk om lang in zo'n dip te blijven! Maar nu besef ik wat het is om alles en iedereen achter te laten en zelf voor alles verantwoordelijk te zijn. Wonder boven wonder zijn mijn eerste wasjes met een enorme Finse wasmachine goed gegaan en ook mijn eerste zelfgekookte maaltijden waren een succes al zeg ik het zelf!  Ook de Skype-gesprekken met thuis maken al veel goed en natuurlijk de lieve Facebookberichtjes, emailtjes en reacties op mijn blog!!

Maar veel tijd om heimwee te hebben is er gelukkig niet. Er staan elke dag wel een of meerdere dingen op het programma. Donderdagochtend was het laatste moment van de oriëntatieweek. 's Avonds hebben we met onze tutorgroep meegedaan aan een speurtocht door de stad. Het is traditie dat je met je groep verkleed gaat in een bepaald thema en wij konden natuurlijk niet achterblijven. Verkleed als de nacht (lees: vuilniszak met daarop zelfgeknipte gele sterren) hebben we de stad verkend en de meest bizarre opdrachten uitgevoerd. Ook vrijdag was een volgeplande dag, die begon met de lokale vismarkt, waar we jammer genoeg aardig verregend aankwamen. Iets wat inmiddels wel vaker is gebeurd en ongetwijfeld nog veel vaker zal gaan gebeuren, want regenen doet het hier vaak en hard! Vrijdagavond hebben we eerst met 5 Nederlandse meiden lekker gekookt en gegeten en daarnawas het dan toch echt zover: we gingen het nachtleven in Kuopio ontdekken. Vandaag was het moment aangebroken, waarop we kennis gingen maken met de Finse natuur! Met de hele tutorgroep gingen we namelijk paddestoelen en bessen plukken in het bos.

Er gebeurt dus genoeg hier in Kuopio! Het lijkt wel of ik alleen maar leuke dingen doe, terwijl ik toch echt kom om te studeren. Dinsdag begin ik en heb ik mijn eerste colleges! Tussen het studeren door is er gelukkig ook nog genoeg tijd om leuke dingen te gaan doen. De eerste reizen staan dan ook al gepland! In oktober ga ik samen met Lynette een bezoek brengen aan St. Petersburg en eind november: Lapland!!! Hier ga ik onder andere een tocht maken met Husky's, naar een rendierenboederij, een bezoek brengen aan de Kerstman en nog veel meer! Ik kan niet wachten!!!!!

Ik beleef dus genoeg en kan nog uren doorvertellen, maar ik kan me voorstellen dat dit voor jullie genoeg is om te lezen!

Nähdään pian!