Student in Finland

4 september 2012

Jaja, mijn eerste 2 dagen als student in Finland zitten er al weer op!! Wat gaat de tijd snel zeg. Zowel gisteren, als vandaag heb ik oriëntatiedagen gehad over het studeren in Finland. Maar voordat de studie echt begon, heb ik eerst een leuk en gezellig weekend gehad. Zaterdag zijn we met een groepje het centrum van Kuopio wezen verkennen. Het hoofddoel van dit tripje was het vinden van fietsen. De eerste optie bleek echter gesloten te zijn. Het scheen dat er echter vlak bij het station ook fietsen werden verkocht, dus werd dat onze volgende bestemming. Onderweg hierheen stuitten we echter op een rommelmarktje, waar tot ons genoegen ook een aantal fietsen te koop werden aangeboden. Het duurde dan ook niet lang, voordat we allemaal geslaagd waren. Mijn nieuwste aanwinst: een witte mountainbike! De blijdschap was voor een deel echter van korte duur, aangezien dezelfde avond nog een fiets gestolen is en er bij 1 fiets al de ketting af lag. Ook mijn fiets gaf al snel problemen. Na een tijdje fietsen, merkte ik dat de versnellingen uit zichzelf naar de eerste versnelling terugsprongen en dat er nog meer kleine mankementjes zijn. Op dit moment krijg ik de fiets zelfs niet meer in een hogere versnelling. Een kleine miskoop dus. Maar morgen heb ik een 'afspraak' met een man die hopelijk mijn fiets kan maken, of waarvan ik een nieuwe fiets kan kopen in de hoop dat ik de mijne nog kan doorverkopen.

Zondag ben ik met mijn kapotte fiets toch maar op pad geweest. We gingen namelijk op verkenningstocht in de Prisma. De Prisma is een supermarkt van ongekende grootte. Samen met Kirsten en Lynette heb ik het weten te presteren hier 2 uur rond te lopen en nog steeds niet alles gezien te hebben. Ze hebben er werkelijk van alles!! Na een uitgebreide supermarkttocht hebben we gezellig met het Duitse huisgenootje van Kirsten en Lynette en haar beste vriendin gekookt en gegeten. Vervolgens hebben we de dag afgesloten met een drankje bij de lokale bar/pub 'Hunter's'. Ook de 'place to be' voor vanavond, want dan is er de wekelijkse karaoke-avond! Ik ben benieuwd;)

Na het gezellige weekend was het dan gisterochtend toch echt tijd om weer de collegebanken in te kruipen. De afgelopen twee dagen zijn een druk, vermoeiend, maar vooral gezellig geweest. We krijgen een enorme hoeveelheid informatie naar ons toe geslingerd en nu maar hopen dat ik het allemaal weet te onthouden! Gelukkig is er ook voldoende tijd om alle andere internationale studenten te ontmoeten.

Inmiddels woon ik ook niet meer alleen. Mijn eerste huisgenootje is zondag gearriveerd vanuit China. Het communiceren in het Engels gaat af en toe wat moeizaam, maar voor de rest is ze best gezellig. Ik kreeg zelfs een typisch Chinese snack van haar, met als opschrift: 'with special and strange taste'. Enigzins angstig voor wat er in het zakje zou zitten, hebben we het na het eten bij Lynette en Kirsten dan toch maar geopend. Laten we het er maar op houden dat de eerste aanblik van de inhoud erg apart was en dat de beschrijving van de smaak eigenlijk heel juist was! Mijn tweede huisgenoot komt wat dichter bij thuis vandaan: België! Ze komt wel uit het Franse gedeelte, dus Nederlandse gesprekken zitten er niet in.

Mijn agenda staat inmiddels al aardig vol met welkomsfeestjes, bbq's en andere uitjes. Erg gezellig allemaal, dus de volgende keer zal er al weer genoeg te vertellen zijn!!

Nähdään pian!

1. Danielle (Flier):
    Heee Nathalie!
    Zo te horen gaat alles goed met je, daar zijn we erg blij mee.
    Leuk dat jullie overal uitgenodigd worden. Veel plezier verder!
    Groetjes de familie Flier ;)
  2. Mandy:
    Hoi Naat!

Wat een leuke verhalen heb je al! Ik ben blij dat je het naar je zin hebt en dat alles goed gaat! Zo te horen hoef je je in ieder geval niet te vervelen!

Ik heb me intussen aangemeld voor je nieuwsbrief dus ik kan je vanaf nu volgen! :)

xxx
  3. Joey:
    Heey Naat,

Klinkt allemaal wel super hoor. En zo te horen sta je ook nog eens op het punt om chinees te leren en je frans bij te spijkeren. Succes nog verder met de introdagen -als je die hebt- en anders succes met het studeren. En zing niet al te vals vanavond met de karaoke, we willen niet zien op het nieuws dat er een lawine o.i.d. in de buurt heeft plaatsgevonden =P
  4. Diana:
    5 september 2012
    Hey Nicht,
    Hoe is die zo verders,zo te lezen genoeg avontuur .Alleen al met de fietsen!!!!!!!!Ik had je moeder gesproken en die vertelde al het een en het ander.Leuk hoor zo 'n hele andere wereld.Ik had me ook aan gemeld ,maar nu heb je nieuwe foto's en je verslag weer aan gevuld maar die kreeg ik toch niet .Ik zal vast weer iets verkeerd hebben gedaan.Je kent me he met computers.
    Je nicht is vanmorgen op kamp gegaan,maar niet zonder tranen.Nou ze hebben mooi weer en het zal verders wel weer goed met de komen.De zus heeft het waar genomen en is in britney de bed gekropen ,ze wilde ook weleens weten hoe het daar sliep.<Dus is ze ook een beetje op kamp>ha,ha
    Succes weer verder daar ,dikke kus van ons allemaal.
  5. Diana:
    7 september 2012
    Hoi Nathalie,
    Hoe is die ?
    Britney is weer terug van schoolkamp,heeft het leuk gehad.Spooktocht gedaan en vandaag gaan zwemmen.
    Celeste en ik hebben liggen lul lammen!!!!!!!!!!!!!!
    Eindelijk weer weekend ,maar ja voor mij niet want ik moet werken.Britney heeft trouwens maandag gehapt voor de beugel en dinsdag wordt de beugel gplaatst!
    Groetjes vanuit dordrecht