Een maand in Kuopio en de eerste reis

29 september 2012 - Kuopio, Finland

Jaja, het is echt waar: ik ben hier alweer een maand! Zo'n raar idee dat ik iets meer dan vier weken geleden nog thuis was. Aan de ene kant voelt het veel langer, maar aan de andere kant lijkt het gister dat ik op Schiphol stond. Na 4 weken kan ik ook wel zeggen dat ik gewend begin te raken aan het leven hier. Aan de rust in Kuopio, aan het studentenleven (lees: heel weinig school) en aan het weer. Ook het schoonmaken, eten koken en wasjes draaien begint routine te worden, al betekent dat niet dat ik het met plezier doe!

Inmiddels zit ook het eerste reisje er al weer op. Samen met Kirsten en Lynette ben ik afgelopen maandag afgereisd naar het mooie Helsinki. 's Ochtends om 8 uur begon onze 5 uur durende treinrit. Een erg lange zit dachten we, maar met een goed boek en het zeer bekende spelletje Yahtzee vliegen die uren om. Om 1 uur kwamen we eindelijk aan op het centraal station van Helsinki, maar we mochten pas om 4 uur in het hotel. Dat bleek echter geen enkel probleem aangezien het metrostation uitkwam in een groot overdekt winkelcentrum. We blijven natuurlijk wel meiden, dus die paar uurtjes shoppen waren zo om! Om 4 uur was het tijd om ons hotel eens op te gaan zoeken. Bij binnenkomst waren we echter behoorlijk in de war, want we hadden toch een 4-persoonskamer geboekt!? Dat leek echter niet zo, met alleen een 2-persoonsbed. Al gauw werden we gerustgesteld toen we erachter kwamen dat we de grote stoelen uit de kamer ook tot bed konden omvormen. 's Avonds was het tijd om kennis te maken met typisch Finse gerechten in het als Finse schuur aangeklede restaurant Zetor. Uiteten in Finland en dan niet een typisch Fins gerecht bestellen, is natuurlijk erg flauw, dus de keuze was snel gemaakt: gebraden rendier! Ik had me van alles voorgesteld van deze Finse lekkernij, maar uiteindelijk bleek het gewoon erg veel weg te hebben van het oerhollandse draadjesvlees!

De tweede dag hebben we de toerist uitgehangen door zoveel mogelijk bezienswaardigheden van Helsinki te gaan bezoeken. Gewapend met een toeristenboekje gingen we op pad en de eerste stop was de Kauppatori: het marktplein bij de haven. Vanaf de haven hebben we vervolgens de boot genomen naar de eilandengroep Suomenlinna, wat vroeger dienst heeft gedaan als fort. Na dit bezoek was het tijd om bij de markthal even te gaan eten, voordat we doorgingen met de rest van ons programma. De volgende bezienswaardigheid was de Dom van Helsinki, gelegen aan het Senaatsplein en onze culturele tocht eindigde bij de Uspenskikathedraal. Na de hele dag gelopen te hebben, vonden we het 's avonds tijd voor een iets relaxtere bezigheid: de bioscoop. En zo kwam er alweer een eind aan onze tweede dag in de hoofdstad van Finland.

De derde en laatste dag stond de bekendste vlooienmarkt van Helsinki op het programma, gevolgd door lunchen bij de oudste banketbakkerij van het bekende merk Fazer. Eenmaal op de vlooienmarkt aangekomen bleek de toeristengids echter erg overdreven te hebben, want er stonden welgeteld 2 kraampjes. Een grote domper, maar het vooruitzicht van een heerlijke brunch maakte veel goed! En lekker was het, maar dat mag ook wel wanneer je bijna 7,50 neerlegt voor een broodje! Na nog wat gewinkeld te hebben, was het dan rond 3 uur echt tijd voor de trein terug naar Kuopio. Maar wat valt deze stad dan tegen als je 3 dagen lang hebt rondgelopen in een mooie stad met continu mensen om je heen; dat is niet te vergelijken met de rust hier!

De eerste trip was dus erg gezellig en ook ontzettend leuk, dus ik kan niet wachten! Het schijnt een geweldige stad te zijn en van 11 tot 15 oktober zal ik dit ook zelf gaan ervaren! Ze zeggen altijd: Time flies when you're having fun! Dat is zeker waar, want die eerste maand is omgevlogen!!

Nähdään pian!

1. Kristel:
    29 september 2012
    Super leuk om te lezen! Wij willen ook nog een keer naar Helsinki.
    Versta je al een beetje Fins? Daar is echt niks van te verstaan. Geniet er nog maarl lekker van.
    Groetjes Kristel
  2. Nathalie:
    29 september 2012
    Hoi Kristel,
    Zeker doen!! Helsinki is echt een hele mooie/leuke stad.
    Ik versta echt voor geen meter Fins.. behalve een begroeting ofzo!
    Er is idd geen touw aan vast te knopen, het lijkt helemaal nergens op! Bedankt!